Bidirectionele laadpaal

Bidirectioneel opladen verwijst naar het vermogen van de auto om elektriciteit van het net te halen en ook weer terug te sturen. Het staat ook bekend als Vehicle to Grid (V2G)-technologie. U kunt een instapmodel bidirectionele laadpaal kopen voor de prijs vanaf € 5775.
Bidirectionele laadpaal kopen
Er zijn enkele merken en modellen die u kunt kopen voor het bidirectioneel laden. De bekendste bidirectionele laadpaal is de Wallbox Quasor deze is speciaal ontworpen voor thuisgebruik om elektrische voertuigen te gebruiken als een energiebron en omgekeerd.
Bidirectioneel laden en zonnepanelen
Bidirectioneel opladen wordt mainstream vanwege de grote rol die het speelt bij het behoud van hernieuwbare energie. Stel bijvoorbeeld dat u een zonnepaneel hebt voor de productie van elektriciteit, maar dat u het niet ten volle kunt benutten omdat u niet genoeg batterijen hebt om de elektriciteit op te slaan.
Het grootste deel van de overdag geproduceerde elektriciteit gaat dus verloren en 's nachts bent u aangewezen op uw elektriciteitsleverancier. Klinkt vreemd, toch? Niet als je een bidirectionele EV hebt. Want in dat geval kunt u het overschot aan elektriciteit dat 's ochtends wordt geproduceerd, 's nachts gebruiken. Als dit op grote schaal wordt toegepast, kan het een geweldige bron van hernieuwbare energie zijn en de behoefte aan elektriciteit geproduceerd met fossiele brandstoffen te verminderen.
Slim opladen en bidirectioneel: Zijn ze vergelijkbaar?
Nee, slim opladen en bidirectioneel opladen verwijzen niet naar dezelfde technologie. Bidirectioneel opladen is een tweerichtingsstroom van elektriciteit. Met deze functie kunt u uw auto opladen via het elektriciteitsnet en die elektriciteit indien nodig ook weer terugsturen naar het elektriciteitsnet.
Anderzijds verwijst slim opladen naar de verbinding tussen het elektrische voertuig, het oplaadstation en de mobiele toepassing. Met deze functie kan de gebruiker de oplaadtijd plannen, realtime statistieken ontvangen met betrekking tot het oplaadpercentage, het beschikbare vermogen en nog veel meer.
Bidirectionele oplaadwagens
Auto's met bidirectioneel laden zijn nog een nieuw concept en alleen Nissan Leafs zijn momenteel in staat tot bidirectioneel laden. Veel autofabrikanten stappen er echter in, zoals Mitsubishi.
Terminologieën gebruikt in bidirectionele lading
V2X, V2G, V2H en V2B zijn de terminologieën die gewoonlijk worden gebruikt wanneer we het hebben over bidirectionele lading. Ze volgen allemaal hetzelfde fenomeen, het verschil zit alleen in hun trajecten. Laten we ze eens bekijken:
V2X
V2X is een algemene term die staat voor Vehicle to everything. Het kan alle verwante termen omvatten, zoals V2H, V2B, V2G.
V2G
V2G staat voor Vehicle to Grid. Deze term wordt gebruikt wanneer de batterij van de EV elektriciteit terugstuurt naar het hoofdnet dat verbonden is met een plaats. Het kan een grootschalige oplossing zijn voor elektriciteitstekorten.
V2H
V2H staat voor Vehicle to Home. Deze term wordt gebruikt wanneer de batterij van de EV alleen elektriciteit naar iemands huis stuurt. Het kan een grote besparing op de elektriciteitsrekening opleveren als de EV wordt opgeladen tijdens de daluren en de elektriciteit wordt teruggestuurd tijdens de piekuren.
V2B
V2B verwijst naar Vehicle to Business. Deze term wordt vaak gebruikt wanneer een organisatie deze technologie gebruikt om te voorzien in de elektriciteitsbehoeften van haar hele gebouw.
Deze termen worden vaak door elkaar gebruikt. Dus, wat u ook hoort, vergeet niet dat het om tweerichtingsladen gaat.
Voordelen van bidirectioneel opladen
Nadat u weet wat bidirectioneel laden is, is het natuurlijk om na te denken over waarom u het in de eerste plaats nodig zou hebben? Waarom zou u uw auto opladen als u van plan bent hem terug te geven? Nou, maak je geen zorgen, we zijn hier om uw verwarring te wissen. Hieronder volgen enkele redenen die u ertoe kunnen aanzetten de bidirectionele oplaadtechnologie te gebruiken.
1. Dient als elektriciteitsreserve
Als een elektrische auto bidirectioneel kan worden opgeladen, kan hij worden gebruikt als energiereserve in tijden van onzekerheid. Denk maar aan een situatie in het verleden waarin u geen elektriciteit had door hevige regenval of sterke wind. Een bidirectionele elektrische auto kan u in die omstandigheden te hulp schieten. Als je een volledig opgeladen EV stand-by hebt staan, kun je die gebruiken om je huishoudelijke apparaten te laten werken tijdens een stroomstoring.
2. Bespaart hernieuwbare energiebronnen
Beschikt u over hernieuwbare bronnen voor de opwekking van elektriciteit, zoals zonne- of windenergie? Zo ja, dan moet u weten dat u soms overtollige elektriciteit hebt, maar dat u die niet kunt opslaan en later gebruiken. Een elektrische wagen met bidirectioneel opladen kan u daarbij helpen. U kunt de batterij van uw auto opladen wanneer de elektriciteitsproductie hoog is, meestal overdag, en vervolgens 's nachts terugsturen naar het elektriciteitsnet.
3. Kosteneffectief
Als u in een land woont waar de elektriciteitstarieven verschillen naar gelang van het tijdstip van de dag, kunt u met bidirectioneel opladen veel geld besparen.
U kunt uw auto tijdens de daluren opladen en de elektriciteit tijdens de piekuren terugsturen naar het net. Op die manier verbruikt u geen elektriciteit in uw huis tijdens de piekuren en bespaart u veel geld.